Monday 9 October 2017

Prosjekt Trening Strategi Mal


Prosjektopplæringsplan Ulike typer opplæring er en integrert del av mange informasjonsteknologiske prosjekter. Begynn med å identifisere publikum eller hvem trenger trening. Å identifisere publikum vil ofte diktere treningsinnholdet og leveringsmetoden, f. eks. Trening av prosjektets systemadministratorer betyr ofte få studenter, meget teknisk innhold, og levert på stedet av leverandøren som instruktørledet klasse. Estimater for de andre treningskravene kan komme fra prosjektinteressenter. Se prosjektlæringens sjekkliste (worksheettab) for andre ideer og eksempler, og for detaljert planlegging. Sørg for å lese veiledningen og definisjonssiden i arbeidsboken for veiledning. Vennligst send spørsmål og tilbakemelding om bruken av denne malen til it-project-managementvt. edu. Veiledning for bruk Lagre en kopi av IT-prosjektopplæringsplanens regneark (Excel pdf). Gå gjennom Instruksjonsdefinisjoner-regnearksiden. Ved hjelp av Krav-regnearket identifiseres alle typer trening som trengs. Ta opp dette i publikum og trene innholds-kolonner. For hver type trening identifisert, fullfør de andre treningskravene (kolonnene) ved å bruke innspill fra prosjektets interessenter. Bruk sjekkliste regneark for detaljert planlegging for hver type identifisert trening. Bruk regnearkinformasjon for å fullføre prosjektets omfangsformular. Hvis ønskelig, legg det ferdige regnearket til prosjektomfanget. Oppbevar utført regneark med den andre prosjektstyringsdokumentasjonen i prosjektdokumentarkivet. Merk: Innholdet på denne nettsiden er en quotviving documentquot med justeringer utført basert på erfaring og bruk. Hvordan utvikle en treningsstrategi For ofte måles trening og suksess i en organisasjon av antall treningsøkter gitt og antall personer i setene. Dette representerer ikke tilstrekkelig verdien av trening i en organisasjon. Opplæringen må fokusere på å forbedre dagens ytelse i en organisasjon, samt sørge for at ferdighetssett eksisterer blant ansatte for fremtidige kompetanser som kreves av organisasjonen. Nedenfor er en grafisk fremstilling av alle innholdsområdene som er behandlet i denne artikkelen for å svare på spørsmålet om hvordan man skal bygge opp et organisasjonsopplærings - og utviklingsprosjekt. Hva er en treningsstrategi En treningsstrategi er en for trening og utvikling i en organisasjon som krever gjennomføring for å oppnå suksess. Det er en tegning som trenger å støtte optimalisering av menneskelig ressurskapital i organisasjonen. Det er viktig at treningsstrategien er tilpasset organisasjonsstrategien og gjør det mulig å realisere visjonen. Hvorfor ha en treningsstrategi Mange poeng kan fremmes til fordel for hvorfor du trenger en treningsplan. Den mest overbevisende skjønner imidlertid i resultatene av en nylig studie av 3000 firmaer gjort av forskere ved University of Pennsylvania. De fant at 10 av inntektene - brukt på kapitalforbedringer, øker produktiviteten med 3,9 brukt på utvikling av menneskelig kapital, økt produktivitet med 8,5 Hva er komponentene Hvordan lager de? En strategi designet, men ikke implementert, er verdiløs For å bringe om de beste resultatene for treningsstrategien, må treningsproduktene eller tjenestene markedsføres og fremmes ved å manipulere følgende: Hold opplæringskant og fremtidig fokusert. Sørg for at det er praktisk overføring av læring. Opplæringsplanmaler OPPLANNINGSPLANMEDEL Innledning Denne delen skal inneholde en generell beskrivelse av treningsplanen og en oversikt over hva planen skal inneholde. Det er ikke mye behov for detaljert informasjon i denne delen, da detaljene vil bli inkludert i senere avsnitt gjennom dokumentet. Denne delen kan inneholde formålet med opplæringen og målene opplæringen var laget for å oppnå. Denne treningsplanen, utviklet av Ace Consulting, er utformet for å skissere målene, kravene, strategien og metoden som skal brukes når Ace Agile Training er gitt. Formålet med denne opplæringen er å trene Ace Consulting Staff på ulike brukte Agile Project Management-metoder og - verktøy. Denne opplæringen vil gjøre det mulig for Ace Consulting Staff å jobbe tettere med sine kunder for å introdusere Agile-metodologier i deres nåværende prosjektledelsespraksis. Kontaktpunkter Dette avsnittet skal gi kontakt med opplæringsutvikling, koordinering og tilrettelegging. Kontaktpunktene kan også inkludere avdelings - eller seksjonsledere og treningsplanleggere etter behov. Kontaktpunkter er nødvendige som en rask referanse for riktig personell til kontakter angående spørsmål om trening, planlegging eller krav. Kontaktpunktene for Ace Agile Training, samt seksjonstreningsplanleggere, er oppført i tabellen nedenfor. For spørsmål om treningsutvikling, koordinering eller tilrettelegging, vennligst kontakt det aktuelle kontaktpunktet nedenfor. Behov og ferdighetsanalyse Denne delen skal beskrive ulike aspekter av trening for å inkludere følgende: organisatoriske behov, opplæringsutviklingstilnærming, målgruppe, læringsmål og ferdigheter som kreves for å møte læringsmålene. Denne delen er viktig for å etablere grunnlaget for den overordnede treningsplanen. Den gir en beskrivelse av hva organisasjonene trenger, hvordan treningen ble utviklet, og hvilke ferdigheter og læringsmål som var nødvendig for å møte disse behovene. Ace Consulting har identifisert behovet for sin konsulentgruppe for å få bedre forståelse og mer kjennskap til Agile Prosjektledelsesmetoder og rammeverk. Siden våre kunder har uttrykt et ønske om å flytte inn i prosjektering gjennom Agile-metoder, må Ace Consultings ansatte være bedre posisjonert for å hjelpe kundene med å nå denne tilnærmingen. Ace Consultings opplæringsavdeling har jobbet for å utvikle et Agile Training Program for å møte dette behovet. For å gjøre dette har Ace Consultings treningsgruppe deltatt i ulike Agile-trener-trener kurs, kjøpt de nyeste Agile treningsmateriellene, og har brukt disse verktøyene til å utvikle et robust program for å trene Aces Consulting Group-ansatte. Målgruppen for denne opplæringen er Aces cadre av feltkonsulenter som har direkte fakturerbar støtte til sine kunder. Disse medarbeiderne fungerer som frontlinjen i kraft for å gjøre det mulig for sine kunder å vurdere og implementere Agile-metodologier i prosjektstyringsstrukturen. Ferdighetene som kreves for å delta i denne opplæringen er i samsvar med Ace Consultings Management Consulting Guide. Denne veiledningen dokumenterer ferdighetene som kreves av alle Ace-feltkonsulenter. Læringsmålene for denne opplæringen er: Lydforståelse av flere vanlige Agile-metodologier Evne til å kommunisere Agile metoder til klienter Evne til å hjelpe kunder med å implementere Agile-verktøy (Scrum, Kanban) Krav Sporbarhet Det er viktig at enhver opplæring som tilbys i en organisasjon, gir verdi og fordeler organisasjonen ved å støtte sine strategiske mål og mål. Denne delen skal beskrive hvordan treningskravene gjelder for læringsmålene og hvordan læringsmålene knytter seg til å støtte organisasjonsstrategien. Ace Consultings Agile Training Program er nødvendig for å gi Aces Consulting Branch de verktøyene som trengs for å introdusere og implementere Agile-metodikken på tvers av sin kundebase. Aces Executive Leadership har fastslått at Agile Project Management er en nøkkelfaktor i selskapets evne til å vokse og gi verdi til sine kunder. Agile Training Programmet vil trene ess-konsulenter i vanlig brukte Agile-metoder. Det vil også gi scenario-drevne praktiske øvelser for å lære konsulenter å kommunisere disse metodene til klienter. Til slutt vil treningen gi konsulenter den nødvendige kunnskapen for å introdusere og implementere Agile-verktøy blant sine kundebaser. Disse læringsmålene støtter direkte Ace Consultings bedriftsstrategi for å flytte inn i ulike prosjektledelsesområder og gi flere alternativer og verdi til sine kunder. Opplæringsmetodikk Denne delen av treningsplanen skal brukes til å beskrive hvilke metoder som skal brukes til å utføre opplæringen. Opplæringsmetoden bør utfylle og styrke de behov, ferdigheter og læringsmål som allerede er skissert. Sammen med opplæringsmetodene, bør beskrivelser av de ulike opplæringsmediene gis i denne delen for å inkludere tekst - eller kursbøker, audiovisuelle verktøy og hjelpemidler, eller annet referansemateriale. For å oppnå læringsmålene for Ace Consulting Agile Training, ble det utviklet en grundig opplæringsmetode for riktig målgruppe og ferdighetssett. Opplæringen vil bestå av en tre (3) dagers instruksjonsblokk og vil omfatte ulike treningsmateriell og scenarier. Ved avslutningen av opplæringen vil en test bli administrert for å sikre styrking av Agile-konseptene og læringsmålene. Opplæringsmateriell vil inneholde en 65 lysbilde PowerPoint-presentasjon, utdelinger på de forskjellige Agile-verktøyene, 5 scenarier designet for å tillate elevene å anvende ulike Agile-konsepter, og en endelig prøve som skal tas av alle studenter. Instruktøren vil lære Agile-rammeverket og konseptene fra lysbildespresentasjonen. Ved ulike intervaller under opplæringen vil instruktøren presentere scenarier til elevene som vil bryte seg inn i grupper for å fullføre og kortlegge sine scenarier. Det vil være god mulighet innbygget i klassen for spørsmål og svar også. Supplerende utdelinger vil bli gitt til alle studenter som dekker verktøyene som brukes i Agile Project Management. Disse utdelingene vil bli diskutert i trening og studentene forventes å studere og mestre konseptene som inngår i delene før kurset avsluttes. Eksamen vil bli administrert ved slutten av den avsluttende treningsdagen. Eksamen vil bestå av tretti (30) spørsmål. For å bestå en student må svare minst 24 spørsmål (24) på ​​riktig måte. En bestått karakter vil tjene sertifisering for studenten. Opplæringsmiljø Denne delen av treningsplanen skal beskrive hvor treningen skal foregå. Denne beskrivelsen kan omfatte sitteplassskapasitet, tilgjengelig audiovisuelt utstyr, oppgaver og ansvar for å reservere romområdet hvor opplæring skal holdes og eventuelle tilhørende studentkrav. Denne delen skal også inneholde en liste over eventuelle begrensninger og begrensninger for treningsmiljøet. Opplæring vil bli gjennomført i Ace Consulting Executive Conference Room (ECR). ECR har en plasseringskapasitet på 15 studenter. ECR er fullt utstyrt med en stasjonær arbeidsstasjon med tilkobling til en overhead-projektor. ECR har også flere hvite brett og flipover som er nødvendige for de ulike visuelle hjelpemidler som kreves for denne treningsarrangementet. ECR er også utstyrt med telekonferanse og video telekonferanse muligheter hvis behovet oppstår. Ingen mat eller drikke er tillatt i ECR, slik at det blir gitt store brekker til elevene gjennom treningen, samt tilstrekkelige lunsjer på hver treningsdag. Selv om det er lokalnettverk (LAN) tilkoblinger tilgjengelig i ECR, vil studentene ikke få lov til å ta med sine bærbare datamaskiner, da dette vil være forstyrrende for opplæring. Studentene er også motet fra å svare på e-post og telefonsamtaler på sine brombær eller andre mobile enheter mens trening utføres. Studentene vil ha tilstrekkelig tid i pauser for å sjekke e-post og ringe gjennom de tre dagene av treningen. Opplæringshenvisninger De fleste opplæringen inkluderer ulike referansemateriell for studenter å motta og lære. Denne delen skal liste og beskrive disse referansematerialene, samt gi skjema eller dokumentnummer, versjonsnumre, formater og plassering der dokumentene er lagret og tilgjengelig for studentene. Det er flere referanser som vil bli brukt i løpet av de tre dagene med Agile-trening. Alle disse materialene vil bli gitt til elevene på den første treningsdagen, men disse materialene vil også være tilgjengelige dersom studentene mister eller mislegger noen av elementene. Tabellen nedenfor gir en liste over referansematerialer, dokument og versjonsnumre, formater og plassering der materialene vil være tilgjengelige. Shared Drive Agile Training Folder Testing og Evaluering Mange treningsarrangementer har noen metode for å teste eller evaluere studentprestasjon og studentens evne til å forstå de ulike konseptene. Denne delen skal beskrive i detalj de test - og / eller evalueringskrav som forventes av alle studenter som trent. Dette kan inkludere nødvendige score og karakterer, emne som testes på, eller andre evalueringsmetoder og kriterier. Ved avslutningen av det tre dagers Agile treningsprogrammet vil alle studenter få en 30 spørsmålstest for å demonstrere deres evne til å mestre ulike Agile-konsepter. Alle studenter må oppnå en rå score på minst 24 (24) riktige svar. Testen vil bestå av spørsmål relatert til følgende: Generelt Agile Begreper og Teorikk Kunnskap om Kanban Board Teori og praksis Kunnskap om Scrum Teori og praksis Kunnskap om ekstrem programmeringsteori og praksis Gjennomføring Agile Metodologi Ved å oppnå et bestått testresultat, vil studentene få sertifisering Som Ace Consulting Agile Prosjektledelse Utøver. Hvis en student ikke oppnår et bestått resultat, vil ingen sertifisering bli tildelt, og studenten vil få muligheten til å ta opplæringen igjen med en etterfølgende re-test etter ledelsens skjønn. Treningsplan Alle opplæringsarrangementer bør ha en formell oppgave. Dette gir studenter, undervisere og ledelse med bevissthet om undervisningsforløpet. Tidsplanen skal formelt planlegges og inkludere alle blokkene av instruksjon samt planlagte brudd. Denne delen skal gi et detaljert oppsett av treningsplanen. Ace Consultings Agile Opplæringsprogram vil spanne tre (3) dager i henhold til følgende treningsplan: Prosjektledelsesplanmal PROJECT MANAGEMENT PLAN TEMPLATE Introduksjon Introduksjonen gir et høyt nivå oversikt over prosjektet og hva som inngår i denne Prosjektstyringsplanen. Dette bør inneholde en beskrivelse av prosjektet på høyt nivå og beskrive prosjektets resultater og fordeler. Det er ikke nødvendig med overdreven detalj i denne delen, da de andre delene av prosjektplanen inneholder denne informasjonen. Denne delen av prosjektplanmalen skal gi et oppsummert rammeverk for prosjektet og dets formål. Se tilbake på Project Charter for informasjon å inkludere i denne delen. Total Software Incorporated (TSI) har nylig godkjent SmartVoice-prosjektet for å gå videre for prosjektinitiering innen forsknings - og utviklings (RD) - gruppen. Dette prosjektet vil resultere i utvikling av ny stemmeinnkjenningssoftware og støtter TSIs bedriftsstrategi for å gi progressive løsninger til kunder som forbedrer produktiviteten både på arbeidsplassen og i hjemmemiljøet. Mens talegjenkjennelsesprogramvare er tilgjengelig, mener TSI at ny teknologisk utvikling vil gjøre det mulig for teamet å utvikle en løsning som er langt bedre enn det som er tilgjengelig for øyeblikket. TSI har lykkes med å skaffe markedsandel på grunn av sin aggressive forfølgelse av produktkvalitet, brukervennlighet, fleksibilitet og kundeservice. I tillegg forstår kundene at våre produkter kan brukes til et bredt spekter av bruksområder for forretnings og personlige funksjoner. Ved å utnytte vårt rykte for overlegen kvalitet og brukervennlige produkter, og kapitalisere på ny teknologi, kan TSI posisjonere seg som den fremste leverandøren av effektiv og lett å bruke stemmeinnkallingsprogramvare i dagens marked. Prosjektledelsesstrategi Denne delen av prosjektplanen er der du skisserer den overordnede styringsstrategien for prosjektet. Denne delen skal generelt beskrive rollene og autoriteten til prosjektgruppemedlemmene. Det bør også inkludere hvilke organisasjoner som skal gi ressurser til prosjektet og eventuelle ressursbegrensninger eller begrensninger. Hvis det er noen avgjørelser som må gjøres av bestemte personer, for eksempel å gi tilleggsfinansiering av prosjektet, bør sponsorthis også angis her. Det skal skrives som et sammendrag for prosjektstyringsplanen. Prosjektleder, Joe Green, har den overordnede myndighet og ansvar for å administrere og gjennomføre dette prosjektet i henhold til denne prosjektplanen og dets datterselskapsplaner. Prosjektteamet vil bestå av personell fra kodingsgruppen, kvalitetssikringssikkerhetsgruppe, teknisk skriftlig gruppe og testgruppe. Prosjektlederen vil arbeide med alle ressurser for å utføre prosjektplanlegging. Alle prosjekt - og datterstyringsplaner vil bli gjennomgått og godkjent av prosjektsponsor. Alle finansieringsbeslutninger vil også bli tatt av prosjektsponsor. Enhver delegasjon av godkjenningsmyndighet til prosjektlederen skal gjøres skriftlig og bli signert av både prosjektsponsor og prosjektleder. Prosjektteamet vil være en matrise i at lagmedlemmer fra hver organisasjon fortsetter å rapportere til sin organisasjonsledelse gjennom hele prosjektets varighet. Prosjektleder er ansvarlig for å kommunisere med organisasjonsledere om fremdriften og ytelsen til hver prosjektressurs. Prosjektområde Angi omfanget av prosjektet i denne delen av prosjektstyringsplanen. Omfanget fra prosjektets charter skal brukes som utgangspunkt, men prosjektplanen må inneholde et mye mer detaljert omfang enn charteret. Denne detaljene bør inkludere hva prosjektet gjør og ikke inkluderer. Jo mer detaljer som er inkludert i denne delen, desto bedre er produktet. Dette vil bidra til å avklare hva som inngår i prosjektet og bidra til å unngå forvirring fra prosjektgruppemedlemmer og interessenter. Omfanget av TSIs SmartVoice-prosjekt inkluderer planlegging, design, utvikling, testing og overgang av SmartVoice-talegjenkjenningsprogramvaren. Denne programvaren vil oppfylle eller overstige organisatoriske programvarestandarder og tilleggskrav som er fastsatt i prosjektets charter. Omfanget av dette prosjektet inkluderer også gjennomføring av all dokumentasjon, håndbøker og opplæringshjelpemidler som skal brukes sammen med programvaren. Prosjektgjennomføring vil skje når programvare - og dokumentasjonspakken har blitt utført og overført til TSIs produksjonsgruppe for produksjon. Alt SmartVoice prosjektarbeid vil bli utført internt, og ingen del av dette prosjektet vil bli outsourcet. Omfanget av dette prosjektet inkluderer ikke endringer i krav til standard operativsystemer for å kjøre programvaren, programvareoppdateringer eller revisjoner. Milestone List Gi en sammendrag av milepæler inkludert datoer for hver milepæl. Ta med et innledende avsnitt i denne delen som gir litt innsikt i de store milepæler. Denne delen av prosjektplanmalen bør også nevne eller diskutere tiltak som er tatt hvis endringer i milepæler eller leveringsdatoer kreves. Nedre diagrammet viser de viktigste milepæler for SmartVoice-prosjektet. Dette diagrammet består kun av viktige prosjektmiljøer som ferdigstillelse av en prosjektfase eller gateoversikt. Det kan være mindre milepæler som ikke er inkludert i dette diagrammet, men er inkludert i prosjektplanen og WBS. Hvis det er noen planleggingsforsinkelser som kan påvirke en milepæl eller leveringsdato, må prosjektlederen bli varslet umiddelbart, slik at det kan tas proaktive tiltak for å redusere slips i datoer. Eventuelle godkjente endringer i disse milepæler eller datoer vil bli formidlet til prosjektgruppen av prosjektlederen. Fullført programvare og dokumentasjon overført til operasjonsgruppe for å starte produksjon Planleggingslinje og arbeidsavbrudd Struktur Denne delen av prosjektstyringsplanen bør diskutere WBS, WBS Dictionary og Schedule-grunnlinjen og hvordan de skal brukes til å styre prosjektets omfang. WBS gir arbeidspakker som skal utføres for gjennomføring av prosjektet. WBS Dictionary definerer arbeidspakkene. Tidsplanlinjen gir et referansepunkt for å håndtere prosjektfremdrift som det gjelder plan og tidslinje. Tidsplanlinjen og arbeidsavbruddstrukturen (WBS) skal opprettes i Microsoft Project. WBS kan eksporteres fra MS Project-filen. Husk å konsultere vår arbeidsavbruddskonstruksjonsmal. WBS for SmartVoice-prosjektet består av arbeidspakker som ikke overstiger 40 timers arbeid, men er minst 4 timers arbeid. Arbeidspakker ble utviklet gjennom nært samarbeid mellom prosjektgruppemedlemmer og interessenter med innsats fra funksjonelle ledere og forskning fra tidligere prosjekter. WBS Dictionary definerer alle arbeidspakker for SmartVoice-prosjektet. Disse definisjonene omfatter alle oppgaver, ressurser og resultater. Hver arbeidspakke i WBS er definert i WBS Dictionary og vil hjelpe til med ressursplanlegging, oppgavegjennomføring og sikre at leveranser oppfyller prosjektkrav. SmartVoice-prosjektplanen ble hentet fra WBS og Project Charter med innspill fra alle prosjektgruppemedlemmer. Tidsplanen ble fullført, gjennomgått av prosjektsponsor, og godkjent og basissert. Tidsplanen vil bli opprettholdt som et MS Project Gantt-diagram av SmartVoice Project Manager. Eventuelle foreslåtte endringer i tidsplanen følger TSIs endringsprosess. Hvis etablerte grensekontroller kan overskrides, sendes en endringsforespørsel til prosjektlederen. Prosjektleder og team vil bestemme virkningen av endringen i tidsplanen, kostnadene, ressursene, omfanget og risikoen. Hvis det er fastslått at virkningen vil overstige grensevilkårene, vil endringen bli videresendt til prosjektsponsor for gjennomgang og godkjenning. SmartVoice-grensevilkårene er: KPI mindre enn 0,8 eller høyere enn 1,2 SPI mindre enn 0,8 eller større enn 1,2 Hvis endringen er godkjent av prosjektsponsor, vil den bli implementert av prosjektlederen som vil oppdatere timeplanen og all dokumentasjon og kommunisere Endringen til alle interessenter i samsvar med Endre kontrollprosessen. Prosjektplanleggingslinjen og arbeidsavbruddstrukturen er gitt i Vedlegg A, Prosjektplan og Vedlegg B, Arbeidssplitningsstruktur. Endre styringsplan Denne delen av prosjektplanen skal beskrive endringsstyringsprosessen. Ideelt sett vil denne prosessen være en type organisasjonsstandard som kan repeteres og gjøres på de fleste eller alle prosjekter når en endring er nødvendig. Endringer i et hvilket som helst prosjekt må vurderes nøye og virkningen av endringen må være klar for å kunne foreta godkjenningsvedtak. Mange organisasjoner har endringsstyringskort (CCB) som vurderer foreslåtte endringer og enten godkjenne eller nekte dem. Dette er en effektiv måte å gi tilsyn og sikre tilstrekkelig tilbakemelding og gjennomgang av endringen er oppnådd. Denne delen av prosjektplanmal gir deg et sted hvor du også bør identifisere hvem som har godkjenningsmyndighet for endringer i prosjektet, som sender endringene, hvordan de spores og overvåkes. For komplekse eller store prosjekter kan endringshåndteringsplanen bli inkludert som et vedlegg til prosjektstyringsplanen eller som et eget, frittstående dokument. Vi har en detaljert Endre Management Plan Template tilgjengelig på vår hjemmeside. Følgende trinn omfatter TSIs organisasjonsendringskontrollprosess for alle prosjekter og vil bli brukt på SmartVoice-prosjektet: Trinn 1: Identifiser behovet for en endring (Enhver interessent) Forespørsler vil sende inn et fullført TSI-endringsanmodningsskjema til prosjektlederen Trinn 2: Logendring i endringsforespørselsregisteret (Prosjektleder) Prosjektlederen vil opprettholde en logg over alle endringsforespørsler for prosjektets varighet. Trinn 3: Utfør en evaluering av endringen (prosjektleder, prosjektgruppe, forespørsler) Prosjektlederen vil gjennomføre en evaluering av effekten av endringen til kostnad, risiko, tidsplan og omfang. Trinn 4: Send endringsanmodning til Change Control Board (prosjektleder) Prosjektlederen vil sende endringsanmodningen og analysen til CCB for gjennomgang Trinn 5: Endre kontrollstyrets vedtak (CCB) KKB vil diskutere den foreslåtte endringen og avgjøre om den vil bli godkjent basert på all innsendt informasjon. Trinn 6: Implement change (Project Man ager) Hvis en endring er godkjent av CCB, vil prosjektlederen oppdatere og revidere prosjektdokumentasjonen etter behov, samt sørge for at eventuelle endringer kommuniseres til teamet og interessentene. Et eventuelt lagmedlem eller interessent kan sende inn en endringsanmodning til SmartVoice Prosjekt. SmartVoice Project Sponsor vil lede CCB og eventuelle endringer i prosjektets omfang, kostnad eller tidsplan må oppfylle sin godkjenning. Alle endringsforespørsler vil bli logget inn i endringsregisteret av prosjektlederen og spores gjennom for å fullføre, enten godkjent eller ikke. Kommunikasjonsstyringsplan Formålet med kommunikasjonsstyringsplanen er å definere kommunikasjonskravene til prosjektet og hvordan informasjonen skal distribueres for å sikre prosjektets suksess. Du bør gi betydelig tanke på hvordan du vil styre kommunikasjon på hvert prosjekt. Ved å ha en solid kommunikasjonsledelse tilnærming vil du finne at mange prosjektledelse problemer kan unngås. I denne delen skal du gi en oversikt over kommunikasjonsstyringsmetoden din. Kommunikasjonsstyringsplanen definerer generelt følgende: Kommunikasjonskrav basert på roller Hvilken informasjon vil bli formidlet Hvordan informeres det? Når skal informasjon bli distribuert Hvem har kommunikasjonen Hvem mottar kommunikasjonen Kommunikasjonsadferd For større og mer komplekse prosjekter, kommuniserer kommunikasjonene Forvaltningsplanen kan inngå som et vedlegg eller eget dokument bortsett fra prosjektstyringsplanen. Vi har en detaljert kommunikasjonshåndteringsplanmall tilgjengelig på vår nettside. Denne kommunikasjonsstyringsplanen fastsetter kommunikasjonsrammen for dette prosjektet. Det vil fungere som en veiledning for kommunikasjon gjennom hele prosjektets levetid, og vil bli oppdatert ettersom kommunikasjonskravene endres. Denne planen identifiserer og definerer rollene til SmartVoice-prosjektmedlemmer som de angår kommunikasjon. Den inneholder også en kommunikasjonsmatrise som kartlegger kommunikasjonskravene til dette prosjektet, og kommunikasjonsadferd for møter og andre former for kommunikasjon. En prosjektteamkatalog er også inkludert for å gi kontaktinformasjon til alle interessenter som er direkte involvert i prosjektet. Prosjektlederen vil ta hovedrollen i å sikre effektiv kommunikasjon på dette prosjektet. Kommunikasjonskravene er dokumentert i kommunikasjonsmatrisen nedenfor. Kommunikasjonsmatrisen vil bli brukt som veiledning for hvilken informasjon som skal kommuniseres, hvem skal kommunisere, hvem skal kommunisere og hvem som skal kommunisere. Møter: Prosjektlederen vil distribuere en møteagenda minst 2 dager før et planlagt møte og alle deltakere forventes å gjennomgå dagsordenen før møtet. Under alle prosjektmøter vil tidtakeren sørge for at gruppen overholder tidspunktene som er angitt i dagsordenen, og opptakeren vil ta alle notater for distribusjon til teamet etter gjennomføringen av møtet. Det er viktig at alle deltakerne kommer til hvert møte til tiden, og alle mobiltelefoner og bjørnebær skal slås av eller settes til vibrasjonsmodus for å minimere distraksjoner. Møte minutter vil bli distribuert senest 24 timer etter at hvert møte er fullført. E-post: Alle e-post relatert til SmartVoice-prosjektet skal være profesjonelt, uten feil, og gi kort kommunikasjon. E-post skal distribueres til de riktige prosjektdeltakere i samsvar med kommunikasjonsmatrisen ovenfor basert på innholdet. Alle vedlegg skal være i en av organisasjonene standardprogramvareprogrammer og overholde etablerte firmaformater. Hvis e-posten skal bringe et problem frem, bør det diskutere hva problemet er, gi en kort bakgrunn i problemet, og gi en anbefaling for å rette opp problemet. Prosjektlederen skal inkluderes på en hvilken som helst e-post som gjelder SmartVoice-prosjektet. Informell kommunikasjon: Uformell kommunikasjon er en del av hvert prosjekt og er nødvendig for vellykket prosjektgjennomføring. Eventuelle problemer, bekymringer eller oppdateringer som oppstår ved uformell diskusjon mellom lagmedlemmer, må kommuniseres til prosjektlederen slik at det kan treffes passende tiltak. Kostnadsstyringsplan Kostnadsstyringsplanen definerer klart hvordan kostnadene på et prosjekt skal styres gjennom hele prosjektets livssyklus. Det setter formatet og standardene som prosjektkostnadene måles, rapporteres og kontrolleres på. Å arbeide innenfor retningslinjene for kostnadsstyring er viktig for alle prosjektgruppemedlemmer for å sikre at prosjektet er vellykket gjennomført. Disse retningslinjene kan inkludere hvilket nivå av WBS kostnadskontoer som skal opprettes i og etablering av akseptable avvik. Cost Management Plan: Identifiserer hvem som er ansvarlig for å administrere kostnader. Identifiserer hvem som har fullmakt til å godkjenne endringer i prosjektet eller budsjettet. Hvordan kostnadseffektiviteten kvantitativt måles og rapporteres om Rapportformater, frekvens og til hvem de presenteres. For komplekse eller store prosjekter Kostnadsstyringsplanen kan inngå som et vedlegg til prosjektplanen eller som et eget, frittstående dokument. I tillegg til denne prosjektplanmalen har vi en detaljert kostnadsstyringsskjema som er tilgjengelig på vår nettside. Prosjektlederen vil være ansvarlig for styring og rapportering av prosjektkostnadene gjennom hele prosjektets varighet. Prosjektlederen vil presentere og gjennomgå prosjektets kostnadseffektivitet under det månedlige prosjektstatusmøtet. Ved bruk av verdier beregnes, er prosjektlederen ansvarlig for å regnskapsføre kostnadsavvik og presentere prosjektsponsor med muligheter for å få prosjektet tilbake på budsjett. All budsjettmyndighet og beslutninger, for å inkludere budsjettendringer, bor hos SmartVoice Project Sponsor. For SmartVoice-prosjektet vil kontrollkontoer bli opprettet på fjerde nivå av WBS, hvor alle kostnader og ytelser vil bli styrt og sporet. Den finansielle ytelsen til SmartVoice-prosjektet vil bli målt gjennom beregninger av verdiverdier knyttet til prosjektkostnadskontiene. Arbeidsstart på arbeidspakker vil gi den arbeidspakken med 50 kreditt, mens de resterende 50 krediteres ved ferdigstillelse av alt arbeid som er definert i denne arbeidspakken. Kostnadene kan avrundes til nærmeste dollar og arbeidstimer avrundet til nærmeste hele time. Kostnads - og Schedule Performance Index (KPI og SPI henholdsvis) vil bli rapportert månedlig av prosjektleder til prosjekt sponsor. Avvik på 10 eller 0,1 i kostnads - og tidsplaneringsresultatindeksene vil endre statusen til kostnaden til gul eller forsiktig. Disse vil bli rapportert, og hvis det er fastslått at det ikke er noen eller minimal innvirkning på prosjektkostnadene eller tidsplanen, må det ikke være nødvendig med noe tiltak. Kostnadsavvik på 20, eller - 0,2 i kostnads - og tidsplaneringsresultatindeksene, vil endre statusen til kostnaden til rød eller kritisk. Disse vil bli rapportert og kreve korrigerende tiltak fra prosjektlederen for å bringe kostnads-ogor-timeprestasjonsindeksene tilbake i tråd med den tillatte variansen. Eventuelle korrigerende tiltak vil kreve en forespørsel om endring av prosjektet og må godkjennes av CCB før den kan implementeres. Verdien beregnes av prosjektlederen og rapporteres på det månedlige prosjektstatusmøtet. Hvis det er indikasjoner på at disse verdiene vil nærme seg eller nå den kritiske scenen før et etterfølgende møte, vil prosjektlederen formidle dette til prosjekt sponsoren umiddelbart. Innkjøpshåndteringsplan Innkjøpshåndteringsplanen skal defineres nok til å tydelig identifisere de nødvendige trinnene og ansvarene for anskaffelse fra begynnelsen til slutten av et prosjekt. Prosjektlederen må sørge for at planen legger til rette for en vellykket gjennomføring av prosjektet og ikke blir en overveldende oppgave i seg selv å administrere. Prosjektleder vil samarbeide med prosjektteamet, kontraktsinnkjøpsavdelingen og andre sentrale aktører for å håndtere anskaffelsesaktivitetene. For større prosjekter eller prosjekter med mer kompliserte innkjøpsstyringskrav, kan du inkludere Procurement Management Plan som et eget dokument bortsett fra prosjektstyringsplanen. I tillegg til denne prosjektplanmal har vi en detaljert innkjøpsplan for administrasjonsplaner på vår nettside. Prosjektleder vil gi tilsyn og ledelse for alle anskaffelsesaktiviteter under dette prosjektet. Prosjektlederen har fullmakt til å godkjenne alle anskaffelseshandlinger opp til 50.000. Eventuelle anskaffelseshandlinger som overstiger dette beløpet, må godkjennes av prosjektsponsor. Selv om dette prosjektet krever minimal eller ingen anskaffelse, vil prosjektlederen samarbeide med prosjektgruppen for å identifisere alle varer eller tjenester som skal anskaffes for at prosjektet skal kunne gjennomføres. Prosjektlederen vil da sikre at disse anskaffelsene blir gjennomgått av Programstyringskontoret (PMO) og presentert til kontrakter og innkjøpsgrupper. Kontraktene og innkjøpsgruppene vil gjennomgå innkjøpsaksjonene, avgjøre om det er fordelaktig å lage eller kjøpe varer eller ressursbehov internt, og starte selgervalg, innkjøp og kontraktsprosess. I tilfelle en anskaffelse blir nødvendig, vil prosjektlederen være ansvarlig for ledelsen hvilken som helst valgt leverandør eller ekstern ressurs. Prosjektlederen vil også måle ytelsen når det gjelder leverandøren som leverer nødvendige varer og tjenester og kommuniserer dette til kjøps - og kontraktsgruppene. Prosjektområdeforvaltningsplan Det er viktig at tilnærming til styring av prosjektets omfang er klart definert og dokumentert i detalj. Manglende klar etablering og kommunikasjon av prosjektets omfang kan føre til forsinkelser, unødvendig arbeid, manglende oppnåelse av leveranser, kostnadsoverskridelser eller andre utilsiktede konsekvenser. Denne delen gir et sammendrag av omfangsplanen som omhandler følgende: Hvem har autoritet og ansvar for omfangsadministrasjon Hvordan omfanget er definert (dvs. Omfangserklæring, WBS, WBS Dictionary, arbeidserklæring, etc.) Hvordan omfanget måles og verifiseres (dvs. Kvalitetskontrolllister, Scope Baseline, Work Performance Measurements, etc.) Omfanget forandringsprosessen (hvem initierer, hvem autoriserer osv.) Hvem er ansvarlig for å akseptere det endelige prosjektet som kan leveres og godkjenner godkjenning av prosjektets omfang Vi har En detaljert Scope Management Plan Template tilgjengelig på vår nettside som kan inkluderes som et vedlegg til prosjektstyringsplanen for større eller mer komplekse prosjekter. Pass på å se gjennom det og avgjøre om det er nødvendig for å administrere prosjektet ditt. Omfangsstyring for SmartVoice-prosjektet er prosjektansvarliges ansvar. Omfanget av dette prosjektet er definert av Scope Statement, Work Breakdown Structure (WBS) og WBS Dictionary. Prosjektleder, sponsor og interessenter vil etablere og godkjenne dokumentasjon for måling av prosjektets omfang som inkluderer leverbare kvalitets sjekklister og arbeidsmålinger. Foreslåtte endringsendringer kan initieres av prosjektleder, interessenter eller ethvert medlem av prosjektgruppen. Alle endringsforespørsler vil bli sendt til prosjektlederen som deretter vurderer den ønskede omfangsendringen. Ved godkjenning av omfangsforespørselsforespørselen vil prosjektlederen sende inn endringsforespørselen til Change Control Board og Project Sponsor for aksept. Ved godkjenning av omfangsendringer av Change Control Board og Project Sponsor vil prosjektlederen oppdatere alle prosjektdokumenter og kommunisere omfangsendringen til alle interessenter. Basert på tilbakemelding og innspill fra prosjektleder og interessenter, er prosjektsponsor ansvarlig for aksept av de endelige prosjektleveransen og prosjektets omfang. Prosjektsponsor er ansvarlig for formelt godkjenning av prosjektene som kan leveres. Denne aksept vil bli basert på en gjennomgang av all prosjektdokumentasjon, testresultater, resultater for beta-prøve og fullføring av alle oppgaver og produktfunksjoner. Planleggingsplan Denne delen av prosjektplanen gir et generelt rammeverk for tilnærmingen som skal tas for å skape prosjektplanen. Effektiv planstyring er nødvendig for å sikre at oppgavene blir fullført i tide, ressurser er tildelt hensiktsmessig, og for å måle prosjektets ytelse. Denne delen av prosjektplanen bør omfatte diskusjon av planleggingsverktøyformat, planlegge milepæler og planlegge utviklingsroller og ansvar. Pass på at du sjekker ut den detaljerte planleggingsplanen for skjemaet som er tilgjengelig på vår nettside. Den separate planleggingsplanen er egnet for større prosjekter eller prosjekter der tidsplanforvaltningen er mer formalisert. Planleggingsplanen kan brytes ut som et vedlegg til prosjektplanen. Prosjektplaner for SmartVoice-prosjektet vil bli opprettet ved hjelp av MS Project 2007 som starter med leveranser identifisert i prosjektene Arbeidsavbruddsstruktur (WBS). Aktivitetsdefinisjonen identifiserer de spesifikke arbeidspakkene som må utføres for å fullføre hver leveranse. Aktivitetssekvensering vil bli brukt til å bestemme rekkefølgen på arbeidspakker og tildele forhold mellom prosjektaktiviteter. Beregning av aktivitetsvarighet vil bli brukt til å beregne antall arbeidsperioder som kreves for å fullføre arbeidspakker. Ressursestimering vil bli brukt til å tildele ressurser til arbeidspakker for å fullføre tidsplanutvikling. Når en foreløpig tidsplan er utviklet, vil den bli gjennomgått av prosjektgruppen og eventuelle ressurser som foreløpig er tildelt prosjektoppgaver. Prosjektteamet og ressursene må være enige om de foreslåtte arbeidsprosjektoppdragene, varighetene og tidsplanen. Når dette er oppnådd, vil prosjektsponsor vurdere og godkjenne timeplanen, og den vil da bli basert. I samsvar med TSIs organisasjonsstandard vil følgende bli utpekt som milepæler for alle prosjektplaner: Gjennomføring av omfangsoppgave og WBSWBS Ordbok Baselined prosjektplanlegging Godkjennelse av endelig prosjektbudsjett Prosjektsparkering Godkjenning av roller og ansvar Krav definisjon godkjenning Fullføring av datakartlegging Prosjektimplementering Godkjenning av sluttleveranser Roller og ansvar for tidsplanutvikling er som følger: Prosjektleder vil være ansvarlig for å legge til rette for arbeidspakkedefinisjon, sekvensering og estimering av varighet og ressurser med prosjektgruppen. Prosjektlederen vil også opprette prosjektplanen ved hjelp av MS Project 2007 og validere tidsplanen med prosjektgruppen, interessenter og prosjektsponsor. Prosjektleder vil skaffe timeplan godkjenning fra prosjektsponsor og baseline tidsplanen. Prosjektteamet er ansvarlig for å delta i arbeidspakkedefinisjon, sekvensering, varighet og ressursestimering. Prosjektteamet vil også gjennomgå og validere den foreslåtte tidsplanen og utføre tilordnede aktiviteter når planen er godkjent. Prosjektsponsor vil delta i vurderinger av den foreslåtte tidsplanen og godkjenne sluttplanen før den er basert. Prosjektets interessenter vil delta i vurderinger av den foreslåtte tidsplanen og bistå i valideringen. Kvalitetsstyringsplan Denne delen av prosjektledelsesplanmalen diskuterer hvordan kvalitetsstyring vil bli brukt for å sikre at leveransen til prosjektet oppfyller en formelt fastlagt godkjenningsstandard. Alle prosjektleveranser bør defineres for å gi grunnlag og forståelse av oppgavene og hvilke arbeidsoppgaver som skal planlegges. Kvalitetsstyring er prosessen der organisasjonen ikke bare fullfører arbeidet, men fullfører arbeidet til en akseptabel standard. Uten en grundig kvalitetsstyringsplan kan arbeidet bli fullført på en uunngåelig eller uakseptabel måte. Denne delen skal inneholde kvalitetsroller og ansvar, kvalitetskontroll, kvalitetssikring og kvalitetsovervåking. For større eller mer komplekse prosjekter kan Kvalitetsstyringsplanen bli inkludert som et vedlegg eller eget dokument fra prosjektstyringsplanen. En detaljert Quality Management Plan Template er tilgjengelig for bruk på vår hjemmeside. Alle medlemmer av SmartVoice-prosjektteamet vil spille en rolle i kvalitetsstyring. Det er avgjørende at teamet sikrer at arbeidet er fullført på et tilstrekkelig kvalitetsnivå fra individuelle arbeidspakker til det endelige prosjektet som kan leveres. Følgende er kvalitetsroller og ansvar for SmartVoice-prosjektet: Prosjektsponsor er ansvarlig for å godkjenne alle kvalitetsstandarder for SmartVoice-prosjektet. Prosjektsponsor vil gjennomgå alle prosjektoppgaver og leveranser for å sikre overholdelse av etablerte og godkjente kvalitetsstandarder. I tillegg vil prosjektets sponsor signere seg på den endelige aksept av prosjektet som kan leveres. Prosjektleder er ansvarlig for kvalitetsstyring gjennom hele prosjektets varighet. Prosjektleder er ansvarlig for å implementere kvalitetsstyringsplanen og sørge for at alle oppgaver, prosesser og dokumentasjon er i samsvar med planen. Prosjektleder vil arbeide med prosjektkvalitets spesialister for å etablere akseptable kvalitetsstandarder. Prosjektleder er også ansvarlig for å kommunisere og spore alle kvalitetsstandarder til prosjektgruppen og interessentene. Kvalitetsspesialistene er ansvarlige for å jobbe med prosjektlederen for å utvikle og implementere kvalitetsstyringsplanen. Kvalitetsspesialister vil anbefale verktøy og metoder for å spore kvalitet og standarder for å etablere akseptable kvalitetsnivåer. Kvalitetsspesialister vil opprette og vedlikeholde kvalitetssikrings - og sikkerhetslogger gjennom hele prosjektet. Det gjenværende medlemmet i prosjektgruppen, samt interessentene, vil være ansvarlig for å bistå prosjektleder og kvalitetsspesialister ved etablering av akseptable kvalitetsstandarder. De vil også arbeide for å sikre at alle kvalitetsstandarder er oppfylt og kommunisere eventuelle bekymringer angående kvalitet til prosjektlederen. Quality control for the SmartVoice Project will utilize tools and methodologies for ensuring that all project deliverables comply with approved quality standards. To meet deliverable requirements and expectations, we must implement a formal process in which quality standards are measured and accepted. The Project Manager will ensure all quality standards and quality control activities are met throughout the project. The Quality Specialists will assist the Project Manager in verifying that all quality standards are met for each deliverable. If any changes are proposed and approved by the Project Sponsor and CCB, the Project Manager is responsible for communicating the changes to the project team and updating all project plans and documentation. Quality assurance for the SmartVoice Project will ensure that all processes used in the completion of the project meet acceptable quality standards. These process standards are in place to maximize project efficiency and minimize waste. For each process used throughout the project, the Project Manager will track and measure quality against the approved standards with the assistance of the Quality Specialists and ensure all quality standards are met. If any changes are proposed and approved by the Project Sponsor and CCB, the Project Manager is responsible for communicating the changes to the project team and updating all project plans and documentation. Risk Management Plan This part of the Project Plan provides a general description for the approach taken to identify and manage the risks associated with the project. It should be a short paragraph or two summarizing the approach to risk management on this project. Since risk management is a science in itself, we have many risk management templates available on our website. Look for the detailed Risk Management Plan Template, Risk Register Template along with our article on how to perform a risk assessment meeting. The approach for managing risks for the SmartVoice Project includes a methodical process by which the project team identifies, scores, and ranks the various risks. Every effort will be made to proactively identify risks ahead of time in order to implement a mitigation strategy from the projects onset. The most likely and highest impact risks were added to the project schedule to ensure that the assigned risk managers take the necessary steps to implement the mitigation response at the appropriate time during the schedule. Risk managers will provide status updates on their assigned risks in the bi-weekly project team meetings, but only when the meetings include their risks planned timeframe. Upon the completion of the project, during the closing process, the project manager will analyze each risk as well as the risk management process. Based on this analysis, the project manager will identify any improvements that can be made to the risk management process for future projects. These improvements will be captured as part of the lessons learned knowledge base. Risk Register The Risk Register for this project is provided in Appendix C, Risk Register. Staffing Management Plan Here the Project Plan Template discusses how you plan to staff the project. This section should include discussion on matrixed or projectized organizational structure depending on which is being used for this project. This section of the project plan should also include how resources will be procured and managed as well as the key resources needed for the project. The SmartVoice Project will consist of a matrix structure with support from various internal organizations. All work will be performed internally. Staffing requirements for the SmartVoice Project include the following: Project Manager (1 position) responsible for all management for the SmartVoice Project. The Project Manager is responsible for planning, creating, andor managing all work activities, variances, tracking, reporting, communication, performance evaluations, staffing, and internal coordination with functional managers. Senior Programmer (1 position) responsible for oversight of all coding and programming tasks for the SmartVoice Project as well as ensuring functionality is compliant with quality standards. Responsible for working with the Project Manager to create work packages, manage risk, manage schedule, identify requirements, and create reports. The Senior Programmer will be managed by the Project Manager who will provide performance feedback to the functional manager. Programmer (1 position) responsible for coding and programming for the SmartVoice Project. All coding and programming tasks will be reviewed by the Senior Programmer prior to implementation. Responsibilities also include assisting with risk identification, determining impacts of change requests, and status reporting. The Programmer will be managed by the Project Manager and feedback will be provided to the functional manager for performance evaluations by the Project Manager and Senior Programmer. Senior Quality Specialist (1 position) responsible for assisting the Project Manager in creating quality control and assurance standards. The Senior Quality Specialist is also responsible for maintaining quality control and assurance logs throughout the project. The Senior Quality Specialist will be managed by the Project Manager who will also provide feedback to the functional manager for performance evaluations. Quality Specialist (1 position) responsible for assisting the Project Manager and Senior Quality Specialist in creating and tracking quality control and assurance standards. The Quality Specialist will have primary responsibility for compiling quality reporting and metrics for the Project Manager to communicate. The Quality Specialist will be managed by the Project Manager who will provide feedback, along with the Senior Quality Specialist to the functional manager for performance evaluations. Technical Writer (1 position) responsible for compiling all project documentation and reporting into organizational formats. Responsible for assisting the Project Manager in Configuration Management and revision control for all project documentation. Responsible for scribing duties during all project meetings and maintaining all project communication distribution lists. The Technical Writer will be managed by the Project Manager who will also provide feedback to the functional manager for performance evaluations. Testing Specialist (1 position) responsible for helping establish testing specifications for the SmartVoice Project with the assistance of the Project Manager and Programmers. Responsible for ensuring all testing is complete and documented in accordance with TSI standards. Responsible for ensuring all testing resources are coordinated. The Testing Specialist will be managed by the Project Manager who will also provide feedback to the functional manager for performance evaluations. The Project Manager will negotiate with all necessary TSI functional managers in order to identify and assign resources for the SmartVoice Project. All resources must be approved by the appropriate functional manager before the resource may begin any project work. The project team will not be co-located for this project and all resources will remain in their current workspace. Resource Calendar Include a Resource Calendar as part of your project plan. The resource calendar identifies key resources needed for the project and the timesdurations theyll be needed. Some resources may be needed for the entire length of the project while others may only be required for a portion of the project. This information must be agreed to by the Project Sponsor and Functional Managers prior to beginning the project. The SmartVoice Project will require all project team members for the entire duration of the project although levels of effort will vary as the project progresses. The Project is scheduled to last one year with standard 40 hour work weeks. If a project team member is not required for a full 40 hour work week at any point during the project, their efforts outside of the SmartVoice Project will be at the discretion of their Functional Manager. Cost Baseline This section of the Project Plan Template contains the cost baseline for the project upon which cost management will be based. The project will use earned value metrics to track and manage costs and the cost baseline provides the basis for the tracking, reporting, and management of costs. The cost baseline for the SmartVoice project includes all budgeted costs for the successful completion of the project.

No comments:

Post a Comment